loading...
سینماتوگراف
 
زنده یاد منوچهر نوذری ، کات دوباره سینما با سعید روحی
 
 
 
این روزها کمتر شاهد اجرای خوب در برنامه های زنده تلویزیون هستیم . اگر چند نام را از بیشمار  مجریان ریز و درشت سیما جدا کنیم ،الباقی ، فقط شاهد اجراهایی ضعیف ، معمولی و کلیشه ای میشویم و بس . اجراهایی غیر خلاقانه که حتی دقایقی بعد از دیدن طولانی آن برنامه هم  به ذهن مخاطب نمی ماند .
 
اجراهای ضعیف در رادیو و تلویزیون
 
  روزمرگی  متاسفانه سالهاست گریبانگیر برنامه سازان و تهیه کنندگان رادیو و تلویزیون کشور را گرفته ، و دیگر تهیه کننده به دنبال جذب ، و پرورش مجریانی  قوی ، مسلط ، متفکر و اهل مطالعه نیست . همیشه راحت ترین کار را برای راه اندازی برنامه که همان استفاده از مجریان تکراری و نخ نما شده است انجام میدهند .
 
تلویزیون و اجراهای ضعیف
 
 انگار همین دیروز بود که من و شما که نه سرگرمی و تفریحی داشتیم و نه صدها شبکه تلویزیونی در ماهواره و اینترنت و توئیتر و فیس بوک ، دل به تک برنامه هایی معمولی اما با اجراهایی به یاد ماندنی میبستیم . اجراهایی پر از تنوع ، لبخند و حس ارتباط بسیار نزدیک با مخاطب .این خودی شدن با بیننده  تا جایی پیش میرفت که دلمان برای  آن مجری تنگ میشد و روزهای هفته را به انتظار دیدن دوباره آن برنامه و آن مجری طناز پشت سر میگذاشتیم  . یکی از چهره های  جاودانه در اجرای برنامه های  رادیو و تلویزیون  ،چه  قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بی شک زنده یاد ( منوچهر نوذری ) بود .
 
علیرضا جاویدنیا در مراسم سالگرد زنده یاد نوذری در رادیو جوان
 
 مهم‌ترين ويژگي زنده‌ياد منوچهر نوذري در مقام مجري برنامه‌هاي مسابقه‌اي و طنز، حاضرجوابي‌اش بود. او مي‌دانست كه چگونه روي لبه تيغ حركت كند و به گونه‌اي جواب طرف مقابلش را بدهد كه مخاطب سر ذوق بيايد و حريم‌هاي ادب و احترام هم شكسته نشود؛ اصلي كه خيلي از مجري‌هاي امروزي آن را ناديده مي‌گيرند.
 
 

مجري‌هاي جواني كه گاه بيش از حد مودب و اتوكشيده مي‌شوند و گاه چيزي مي‌گويند كه رنجش خاطر مهمان برنامه را همراه دارد.

اگر يادتان باشد عادل فردوسي‌پور زماني كه جواني گمنام بود در يكي از قسمت‌هاي مسابقه هفته شركت كرده بود. بخش‌هايي از اين قسمت كه چندي پيش در برنامه نود‌ روي آنتن رفت گوياي حاضرجوابي منوچهر نوذري بود.

منوچهر نوذری مجری ماندگار تلویزیون ایران . ( کات دوباره سینما با سعید روحی )

 

هنگامي كه اين مجري از فردوسي‌پور سوالي پرسيد كه جوابش بله‌ مي‌شد، فردوسي‌پور پاسخ داد «ادسون آرانتس دو ناسيمنتو معروف به پله» نوذري كه تعجب كرده بود از عادل خواست كه اين اسم را چند بار ديگر تكرار كند.

اوج ماجرا در آخرين تكرار بود كه نوذري با لبخندي كه خاص خودش بود به فردوسي‌پور گفت:‌ خودتي!الان وقتي بازي خوب و روان نوذري در سريال كوچه اقاقيا‌ را مي‌بينيم يادمان مي‌آيد كه توانايي‌هاي اين هنرمند فقط به حوزه اجرا محدود نمي‌شد.

او در طنزنويسي، صداپيشگي و بازيگري نيز حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت.

صادق عبداللهي، طنزنويس برنامه راديويي جمعه ايراني كه سال‌ها با نوذري همكار بوده، تعبير جالبي درباره اين هنرمند دارد: نوذري چاهي بود كه آبش خشك نمي‌شد.چشمه خلاقيت نوذري همواره جوشان بود و او با تكيه بر همين خلاقيت مخاطبانش را تا آخرين لحظه يك برنامه پاي راديو و تلويزيون نگه مي‌داشت. تيپ‌هاي راديويي چون آقاي ملون و آقاي دست و دلباز اين قدر تاثيرگذار است كه تكيه‌كلام‌هايشان هنوز هم بين مردم استفاده مي‌شود.

ملون با روحيه بي‌ثباتش و دست و دلباز با خساستش، دو شخصيت ملموسي بودند كه خيلي زود جايشان را بين شنوندگان راديو باز كردند.كوچه اقاقيا ساخته رضا عطاران هم‌اكنون از شبكه‌ آي فيلم در حال پخش است؛ سريالي كه در آن نوذري يكي از نقش‌هاي اصلي و كليدي را بازي مي‌كند. او پدر يك خانواده است كه در روزهاي آخر عمرش به افسردگي دچار شده است.

منوچهر نوذری در صحنه ای از فیلم چند میگیری گریه کنی ؟ ( کات دوباره سینما با سعید روحی )

 

بچه‌هايش مي‌خواهند با انجام كارهاي نمايشي روحيه از دست رفته‌اش را به او برگردانند. اما هميشه نقشه‌شان نقش بر آب مي‌شود. آنها او را به آلن دلون بازيگر سينما تشبيه مي‌كنند، با او مچ مي‌اندازند و شكست مي‌خورند تا پدر به ياد روزهاي شيرين جواني بيفتد، اما زخم روحي پدر عميق تر از آن است كه با اين چيزها مرهم يابد....مسلما اجراي اين صحنه‌ها براي بازيگري كه در پشت صحنه هميشه لبخند بر لب دارد، كاري سخت و دشوار است.

 

وی مدتی هم اجرای برنامه‌ صندلی داغ را بر عهده گرفت. از آخرین کارهای او، برنامه‌ای رادیویی با عنوان پنج‌شنبه شنیدنی بود.

 

فیلم‌های سینمایی و سریال

وی فعالیت خود را در عرصهٔ سینما در سال ۱۳۳۸ با فیلم‌هایی مانند امیر ارسلان نامدار و خیالاتی آغاز کرد و آثار زیر را در کارنامهٔ خود دارد :

  • امیر ارسلان نامدار (فیلم)
  • خیالاتی
  • کوچه‌ اقاقیا
  • عصای پیر
  • باجناق‌ها
  • و آخرین فیلمش  ، چند مي‌گیری گريه كن

 

 ز حق توفيق خدمت خواستم دل گفت پنهاني ،  چه  توفيقي  از  اين  بهتر  كه  خلقي  را بخنداني.

               اين جمله روي سنگ مزارش نقش بسته است.

زنده یاد منوچهر نوذری ( کات دوباره سینما با سعید روحی )

 

نوذري در 16 آذر ۱۳۸۴ دار فاني را بدرود گفت .

 روحش شاد و یادش همیشه گرامی باد ( سعید روحی)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 141
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 230
  • بازدید ماه : 200
  • بازدید سال : 5,736
  • بازدید کلی : 104,306