loading...
سینماتوگراف
کات دوباره سینما با سعید روحی

 

همانطور که وعده داده بودم از امروز معرفی چهره های پرتلاش ، پیشکسوت و اولین ها در زمینه  فیلمسازی  غرب استان مازندران، بخصوص نوشهر و چالوس  را به شما معرفی میکنم .

 این عزیزان در سالهای اولیه انقلاب و  در دوران جنگ ، با امکانات بسیار اندک و بدون حمایت  اداری و دولتی و یا سرمایه گذار و اسپانسر که این روزهابسیار  مد  شده  ، با دست خالی  ،فیلمنامه نوشتند ، گروه تشکیل دادند ، فیلم ساختند ، تدوین کردند ، و در جشنواره های داخلی و خارجی درخشیدند .

کات دوباره سینما 1

به جرات میتوان گفت پایه گذاری فیلمسازی در غرب استان مازندران با همت این عاشقان سینما شکل گرفته و به ثبت رسیده .

 اگر ویروسهای مزاحم و مخرب که سعی در تغییر این مهم و مصادره تاریخ و حرکت فیلمسازی  به نام خود و دوستان بی هویت و فاقد شناسنامه هنریشان  دارند ، که این چند سال  میدان را خالی دیده بودند و حسابی جولان میدادند  و میتاختند و همین ادعا را داشتند  ، یکبار شهامت به خرج داده و با معرفی نام و نشان واقعی خود ( البته اگر داشته باشند ) با سند و مدرک معتبر پا پیش گذاشته و حرفها و ادعاهای بنده و همه عزیزانی که نامشان را در لیست زیر میبینید را محکوم کرده  و به پادشاهی خویش بر روی کشتی  پر زرق و برق تایتانیک  ادامه دهند .

کات دوباره سینما با سعید روحی

 نه من و نه هیچکدام از دوستان فیلمساز به دنبال جایگاه و حق و حقوق نبوده و نیستیم . نشان آن همینکه در تمام سالهای گذشته حتی برای یکبار پا به  اداره فرهنگ و ارشاد چالوس و یا نوشهر نگذاشته ام . نوشتن و معرفی لیست این عزیزان به دنبال پارازیت اندازی ( هنرنماها ) و مدعیان دوروغین بی عملشان بود که داشتند  واقعییت را تحریف  میکردند و متاسفانه یاران قدیمی ، مانند من حوصله جنگ و جدل  با این شیاطین هنری را ندارند و به خلوت نشینی و سکوت پناه برده اند  و بعضی ها هم به دلیل جبر زمانه و مشکلات زندگی ، سفره نشین همین ویروسها  شدند که جای تاسف بسیار  دارد .

کات دوباره سینما با سعید روحی

به هر حال بنده این راه را انتخاب کرده ام و به هیچ عنوان هم از اعتقادم دست بر نداشته و کوتاه نخواهم آمد .

 توضیح آخر اینکه ترتیب نوشتن اسامی هنرمندان بر اساس سابقه فیلمسازی و سالی که شروع به فعالییت کرده اند بوده و خدای نکرده جسارتی در باب عدم رعایت سن و سال و شان و جایگاه این عزیزان نبوده است . 

 

 

۱- محمود محسن زاده

۲- غلامرضا صفاتیان

۳- زنده یاد محمود امینی

۴- موسی رنجبر

۵ -یوسف قمی

۶- نعمت آهی

۷- سعید روحی

۸- شهرام نوشیر

۹- اسماعیل نعمتی ( نیما منتظر )

۱۰-مجید بلاش

۱۱-علی اسفندیاری

۱۲-فرامرز کیوانشکوه

۱۳- سعید ارجمند

تمامی این دوستان با عنوان کارگردان حداقل یک  فیلم در کارنامه خود دارند . عده ای از دوستان به دلایل مختلف از کار فیلمسازی  فاصله گرفتند و چند عزیز دیگر هم به دلیل مهاجرت و یا ادامه تحصیل دیگر در منطقه نماندند . هنرمندان دیگری هم یاران و پشتیبانان  همیشگی ما بودند و هنوز هم هستند که اگر حمایت و رفاقتشان نبود باز هم مقوله فیلم و سینما به  سرانجام نمیرسید .

کات دوباره سینما با سعید روحی

یکی از این عزیزان ( محمد رضا قلی پور ) یار همیشگی فیلمسازان از مرحله نوشتن فیلمنامه تا انتخاب بازیگر و تولید و به ثمر نشستن کار بوده و هنوز هم در دانشگاه آزاد چالوس به عنوان مسول روابط عمومی عاشقانه هنر را از هر دریچه ای که بتابد دنبال میکند . او در مقام کارگردان فیلمی نساخت ، اما در زمینه تئاتر افتخارات زیادی برای این دو شهر به ارمغان آورد و هنرجویان متعددی را هم آموزش داده و  به جامعه هنری معرفی کرد .

محمد رضا قلی پور در صحنه ای از فیلم داستانی قبله

تعداد دیگری از هنرمندان و هنردوستان که نقش موثری در شکل گیری فیلمسازی داشتند عبارتند از :

 زنده یاد مهدی رئیس فیروز ( کارگردان قدیمی و پیشکسوت سینمای ایران )  که در چند پروژه به عنوان مشاور هنگام فیلمبرداری حاضر شده و تا جائی که در توان داشت ، با کهولت سن و بیماری جسمی  ، مانند یک جوان عاشق سینما ، همراهمان بود و دلگرممان میساخت .    روحش شاد .

 

( استاد سید احمد طاهرپور  ) که بدون شناخت از بنده و دوستان نوجوان دیگر شهرستانی که به ایشان مراجعه میکردیم ، فراتر از مسوولییتش به عنوان ریاست سینمای جوان استان مازندران ، حامی مان بود و هیچگاه ما را نا امید نمیساخت . در صفحه ای ویژه به معرفی کامل این استاد گرانقدر و دستاوردها و هنرهای فراوانشان خواهیم پرداخت ، که این حداقل تشکر و سپاس است ،  از آن همه بزرگی و خوبی.

استاد سید احمد طاهرپور

مسعود اجدادیان ( با اینکه تا سال ۱۳۶۸ در تهران مشغول فعالییت سینمایی بود و فیلمهای شاخصی هم مانند ، مرد ناتمام ( محرم زینال زاده )  ، خارج از محدوده ( رخشان بنی اعتماد )  و  فیلمهای کوتاه و بلند دیگری  به عنوان تهیه کننده ، مدیر تولید و بازیگر در کارنامه داشت  ، در هر فرصتی  که برای تعطیلات و دیدار با خانواده به شمال سفر میکرد بنده و دوستان را با راهنمایی و نقطه نظرات کارشناسی یاری میدادند )

 مسعود اجدادیان در صحنه ای از فیلم دانیال

و یاران دیگری هم بودند که هر کدام با انجام کاری این چرخ زنگ زده هنر در استان  ، خصوصا غرب استان را با همت و غیرت به حرکت در می آوردند . یکی به عنوان مسول تدارکات ،  دیگری حمل و نقل  ، و دوست دیگری با عکس گرفتن و پذیرایی از گروه .

 

محمد رضا داوود نژاد ،  مهرداد عشقیان ،مژگان نوشیر ، مهندس بهرام فهیمی ، علیرضا صفاتیان ، یعقوب امینی ،زنده یاد محمود ییراسته ، داود و  داریوش  دائمی  ، خسرو  بکان ،  احمد  شکیبی ،    زنده یاد ( سید محمد حسینی ) ، شهید فرشاد قاسمی ، بهنام طهماسبی ، محسن مقدم ، جهانگیر رازمند ، حسین فرشیدی ، عبدالله کیاکجوری ، مرتضی اسفندیاری ، علی قلی پور ،بهنام شمس ، علی مافی ، فرشاد زرچی ، حسین مافی ، مینا نوذری ، کامیار خسروی ، مسعود صدارتی ، علی ایکانی ،  حسین رضایی ، بابک بامداد ، مسعود جعفر نژاد  و همراهان دیگری که در اولین فرصت آنها را هم به شما هنردوستان معرفی خواهم کرد .

غلامرضا صفاتیان

زنده یاد محمود امینی پشت صحنه فیلم سبز در خون

یوسف قمی در صحنه ای از سریال فریب

پشت صحنه فیلم انفجار عشق و دوستان هنرمند آن سالها

محمد رضا قلی پور و حسین فرشیدی در صحنه ای از برنامه یک شاخه گل

آخرین نکته اینکه ، لیست هنرمندان و هنردوستانی که مشاهده کردید ،  از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۸  شکل گرفته  که ماحصل آن ، تاسیس اولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان نوشهر و پس از چند سال ارشاد چالوس  و سینمای جوان بود . در روزهای آتی به معرفی یکان یکان این عزیزان  و هنرمندان منتخب نسل دوم همانند میثم زندی ، عبدالرضا دریایی ، ساناز پور علمی و چهره هایی که حرفشان کارشان بود و با عشق و ایمان چراغ نیم سوز فیلم و تئاتر را در منطقه روشن نگه داشتند و  جایگزینان مناسبی برای گذشتگان بودند و هستند با جزئییات بیشتر خواهیم پرداخت .

سعید روحی و کات دوباره سینما

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 118
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 146
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 235
  • بازدید ماه : 205
  • بازدید سال : 5,741
  • بازدید کلی : 104,311